احکام عزاداری1: حکم نذری با مال شبهه ناک

به نظر حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد. اما از نظر اخلاقی - چون پرسیدند - بعضی‌ها می‌گویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است - نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید - خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست. در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت می‌کنید و طعام برای شما می‌آورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد - خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد - پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است.

/ 4 نظر / 89 بازدید
متين

مرسي که بهم سر زدي , پستت جالب بود لينکيدمت! با اجازه!

دیدار

سلام همکنون وقت آن رسیده که به دیدار ما بیایید و دیداری شوید http://30you.ir/invite/user_5 بلاگ تالار کسب درآمد و .... www.30you.ir/parisa

my name is RASHID

مرحوم ایت الله سید عباس کاشانی در مورد غذا این روایت را نقل فرموده اند که ر وقت چیزی را خواستی بخوری و میترسیدی به تو ضرر بزند این جمله را به ان بگو وبخور (( خصمک علی بن ابی طالب إن ضررتنی)) این مورد رو در مواردی که ضرر جسمی و روحی(اثر وضعی) در هر دو میشه استفاده کرد وغذا وکل موجودات که شعور دارن ومحبوبشان علی بن ابن ابی طالب علیه السلام هست دیگه این شقاوت رو به جان خودشون نمیخرن

احمد

به نظر من که هر چی که به اسم امام حسین علیه السلام دادن خود این نیت ونذر اون غذا رو پاک میکنه ومیشه خورد ونیاز نیست که خیلی جستجو کرد که حالا شبهه ناک هست یا نه ولی اگه واقعا یقین داشتیم که از مال حرام بود اون دیگه حرفش جداست که خوب نمیخوریم دوستان نظرشون چیه ؟